گام به گام فیزیک یازدهم تجربی فصل اول
نوشته شده توسط : همکلاسی

درباره گام به گام فیزیک یازدهم تجربی فصل اول

در این پست گام به گام فصل اول فیزیک یازدهم تجربی آماده شده است. گام به گام فصل اول فیزیک یازدهم تجربی شامل راهنمای حل مسائل و مطالب موجود در کتاب فیزیک یازدهم تجربی می باشد و حل المسائل پرسش ها و تمرین ها و فعالیت های موجود در فصل اول فیزیک یازدهم تجربی را شامل می شود. در ادامه بخش هایی از گام به گام فصل اول فیزیک یازدهم تجربی را میتوانید مشاهده کنید و فایل کامل گام به گام فیزیک یازدهم تجربی در فصل اول را دانلود کنید.

 

 

فعالیت 1-6 (صفحه 26)

به طور اختصار می توان گفت که اساسا نورون، متشکل از یک جسم سلولی است که پیام های الکتریکی را از طریق اتصال هایی به نام سیناپس که روی دندریت ها قرار دارند، دریافت یا ارسال می کنند. اگر متحرک به حد کافی قوی باشد، نورون یک سیگنال الکتریکی را در امتداد تاری به نام آکسون ارسال می کند. اکسون یا تار عصبی که قطر آن 10 تا 20 میکرومتر است و طول آن ممکن است به یک متر برسد، سیگنال الکتریکی را به ماهیچه ها و نورون های دیگر می برد.

 

گام به گام فیزیک یازدهم تجربی فصل اول

 

در دو طرف سطح یا غشای هر نورون اختلاف پتانسیلی ناشی از وجود یون های منفی بیشتر در داخل غشا نسبت به خارج آن وجود دارد و اصطلاحا به آن نورون قطبیده گفته می شود. پتانسیل داخل سلول عموما 60 تا 90 میلی ولت، منفی تر از خارج آن است. این اختلاف پتانسیل، پتانسیل استراحت نورون نامیده می شود. وقتی نورون تحریک می شود، در محل تحریک، تغییر لحظه ای بزرگی در پتانسیل استراحت رخ می دهد. این تغییر پتانسیل که پتانسیل کنش نام دارد، به صورت سیگنالی در امتداد اکسون منتشر می شود. تحریک می تواند از طریق عواملی از قبیل گرما، سرما، نور، صوت و بو، به وجود آید. اگر تحریک، الکتریکی باشد فقط در حدود 20mV در دو طرف غشا لازم است تا پتانسیل کنش را راه بیندازد. پتانسیل کنش با سرعتی حدود 30m/s امتداد اکسون منتشر می شود.

 

 

 

منبع : گام به گام فیزیک یازدهم تجربی فصل اول




:: برچسب‌ها: گام به گام فیزیک یازدهم تجربی فصل اول ,
:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 فروردين 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: